مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

به مناسبت روز ارتش

ارتش جمهوری اسلامی ایران یا به اختصار اجا که در گفتگو «ارتش» خطاب می‌شود، در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یکی از نیروی‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران است.

اصل یکصد و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «ارتش جمهوری اسلامی ایران پاسداری از استقلال و تمامیّت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد.»

اصل یکصد و چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «ارتش جمهوری اسلامی ایران باید ارتشی اسلامی باشد که ارتشی مکتبی و مردمی است و باید افرادی شایسته رابه خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکار باشد.»


ساختار
ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل یک ستاد مشترک و ۴ نیرو می‌شود:

1.ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران: مرکز برنامه ریزی و هماهنگی بین هر چهار نیروی ارتش می‌باشد. این نیروها شامل نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و قرارگاه پدافند هوایی می‌باشد. لزوم هماهنگی و پشتیبانی هر چهار نیرو از یکدیگر در جنگ‌ها باعث به وجود آمدن ستاد مشترک شده است. سپهبد سید محمدولی قرنی اولین رئیس ستاد مشترک ارتش ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ بود.
2.نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا): بزرگترین نیرو در بین نیروهای مسلح ایران است. فرماندهی این نیرو به عهده احمدرضا پوردستان است.
3.نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا): مسئولیت حفاظت و صیانت از آبهای کشور در پهنه گستره ی دریایی شمال و جنوب به عهده حبیب‌الله سیاری است.
4.نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نهاجا): مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای رزمی دیگر آجا را حسن شاه‌صفی برعهده دارد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ نام این نیرو به صورت فعلی تغییر پیدا کرد.
5.قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: در بهمن ۱۳۸۷ و با تقسیم نیروی هوایی ایران به دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، ودرحال حاضر فرزاد اسماعیلی فرهاندهی قرارگاه را برعهده دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر

دوست خوبم
ممنون از اینکه به وب من سرزدید و نظر من واستون اهمیت داشت
و بسیار بسیار ممنونم از اینکه قابل دونستید و وب منو لینک کردید
من هم با افتخار با همون اسمی که گفتید وب قشنگ شما رو لینک کردم و در روزهای آینده هم باز به شما سر میزنم و از مطالبتون بهره می برم
شما هم اگه وقت داشتید گهگاهی به ما سربزنید
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد