مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

الجزایر

اَلجَزایر (به عربی: الجزائر) کشوری است در شمال قاره آفریقا، میان مراکش و تونس. پایتختش الجزیره نام دارد. مردم الجزایر عرب و بربر هستند، و دین رسمی‌شان اسلام و مذهبشان سنی است. مساحت آن ۲/۳۸۱/۷۴۱ کیلومتر مربع و در آمار سال 2009 (میلادی) جمعیت آن 35/369/000 نفر بوده‌است.زبان رسمی الجزایر عربی است ولی به زبان فرانسوی وبربر نیز صحبت میکنند.


                

پرچم کشور الجزائر                        نماد الجزائر

الجزایر کشوری در شمال قاره آفریقا است، که از سمت شرق به تونس و لیبی از سمت غرب به مراکش و صحرا، از جنوب غربی موریتانی، از سمت شمال به دریای مدیترانه و از سمت جنوب به نیجر و مالی محدود است. مساحت آن حدود 2/381/741 کیلومتر مربع یعنی تقریبا سه برابر فرانسه و در حدود یک برابر و نیم ایران است.

از شهرهای بزرگ الجزایر، الجزیره پایتخت کشور، و وهران و قسنطینه و عنابه و باطنه را باید نام برد...

پیشینه 

پیش از چیرگی فرانسه، کشوری مستقل بشمار می‌رفت و اداره کشور به دست یک شخص که لقب (داعی) نامیده می‌شد اداره می‌گردید. الجزایر به سه استان بزرگ تقسیم شده بود و اداره هر استان به دست یک نفر که به‌عنوان (بای) خوانده می‌شد قرار داشت.

 

در سال‌های اخیر افکار استقلال‌طلبانه در آنجا رواج یافت و مردم الجزایر حکومتی آزاد تشکیل داده با دولت فرانسه جنگیدند. پیکار آنان به استقلال الجزایر انجامید (۱۹۶۲ م.)


اقتصاد 

بیشتر مردم الجزایر از دیرباز به کشاورزی می‌پرداختند. در بخش شمالی گندم و جو کاشته می‌شود. غرس میوه و مرکبات در الجزایر روزبه‌روز رونق می‌گیرد. در این کشور صنایع دستی مانند سوزن‌دوزی عربی، فرش الجزایری، چرم‌سازی، منبت‌کاری، کاشی‌سازی و غیره رواج دارد.

 

در این کشور سالیانه ۳۰,۰۰,۰۰۰ تن آهن ۷۰۵,۰۰۰ تن فسفات ۲۸۰,۰۰۰ تن زغال بدست می‌آید و ذخایر گسترده نفت نیز در جنوب و جنوب شرقی آن وجود دارد.

 

مردم و مذهب

جمعیت الجزایر 35/369/000 نفر (2009) است که ۸۵۰۰۰۰ نفر فرانسوی و اسپانیایی و ایتالیایی مالتی و بقیه الجزایری هستند ۹۹/8٪ جمعیت آن عرب-بربر بوده و کمتر از ۱٪ اروپایی هستند.

 

زبان رسمی کشور عربی است و زبانهای فرانسوی و بربری نیز کاربرد دارند. 99/1٪ جمعیت مسلمانان سنی مذهب و0/6اباضیه هستند و بقیه عمدتاً مسیحی و کلیمی.

 

که دین اسلام (مذهب اهل سنت مالکی) دارند و عرب زبانند و به زبان محلی آمازیغی و فرانسه نیز صحبت می‌کنند، هر سال نزدیک به ۳۰۰,۰۰۰ نفر بر آنها اضافه می‌شود.

 

تاریخچه

بربر ها نخستین کسانی بودند که از روزگار خیلی دور در این سرزمین سکونت داشتند.اولین بار فنیقی ها در سده ی دوازدهم پیش از میلاد به ان کشور هجوم آوردند و مهاجر نشین هایی در کرانه های شمالی آن پدید آوردند.سپس کارتاژی ها به آن جا وارد شدند ونواحی شرقی آن را به تصرف در آوردند.رومی ها، پس از برانداختن دولت کارتاژ، به این سرزمین دست یافتند و چندی بر سواحل شمالی آفریقا و سرزمین های ساحلی الجزایر حکومت کردند.واندالها در 430 بعد از میلاد، دست رومی هارا از الجزایر کوتاه کردند.

نظرات 1 + ارسال نظر

من در رقابت با هیچکس جز خودم نمیباشم

هدف من مغلوب نمودن آخرین کاری است که انجام داده ام …

"بیل گیتس"

*************************

سلام دوست گلم
آپـــــــــــــــــــــــم
یه خواهش هم ازت دارم: لطفا به وبلاگم در مسابقه وبلاگ برتر رای بده ...
در قسمت بالای وبلاگم قرار داره...
ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد