مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

قلبی بر پهنه مریخ

مریخ را خدای جنگ نامیده‌اند، اما بر روی سطح این سیاره اثری عشق هم دیده می‌شود.
سفینه پیمایشگر جهانی مریخ در سال 1999 این تصویر "قلب" را از سطح سیاره سرخ مخابره کرد.

این "قلب" در واقع چاله‌ای است که در نتیجه ریزش درون یک "پایین‌افتادگی" یا "فروزمین" (graben) به وجود آمده است؛ این اصطلاح زمین‌شناختی برای شیارهای دارای دیواره‌های مستقیم به کار می‌رود که در طول خطوط گسل ایجاد می‌شوند.
این حفره قلب‌مانند در عریض‌ترین نقطه 2.3 کیلومتر پهنا دارد و در کوهپایه‌های آتشفشان آلبا پاترای مریخ واقع است.

لحظه‌ای که انسان و روبات با هم دست دادند

فرمانده ایستگاه فضایی بین‌المللی روز چهارشنبه با روبات فضایی Robonaut دیدار کرد و نخستین تصویر از لحظه تاریخی دست دادن انسان و روبات در فضا ثبت شد.
 کنترلگر زمینی سیستم نرم‌افزاری Robonaut را فعال کرد و روبات توانست دست راستش را دراز کند و انگشتان دستش را حرکت دهد.

«دانیل بوربانک» فرمانده ایستگاه بین‌المللی با گرفتن دست روبات آن را به بالا و پایین حرکت می‌داد و انگشتان روبات نیز بدور دست وی گره خورده بود.

شاتل فضایی دیسکاوری در دسامبر 2010، روبونات2 یا آر2 را به ایستگاه بین‌المللی فضایی منتقل کرد تا این روبات، نخستین انسان‌نمایی باشد که به فضا سفر کرده و در آنجا مشغول به کار می‌شود.

عکس ها در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

اندونزی

اندونزی یا بطور رسمی جمهوری اندونزی کشوری است که در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار دارد. اندونزی یک مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۳،۰۰۰ جزیره و ۳۳ استان است و با جمعیت ۲۳۸ میلیون نفر، چهارمین کشور پر جمعیت دنیا است. نظام سیاسی این کشور جمهوری با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری می‌باشد. پایتخت اندونزی جاکارتا است.

                       

  پرچم کشور اندونزی                             نماد اندونزی 

نام اندونزی از واژه لاتین ایندوس (به لاتین: Indus) و یونانی نسوس (به یونانی: nesos) به معنی جزیره آمده است.نام امروزی آن به قرن ۱۸ میلادی، زمانی که اندونزی در حال تشکیل یک کشور مستقل بود باز می‌گردد...

ادامه مطلب ...

مری سوفی ژرمن

مری سوفی ژرمن در اول آوریل ۱۷۷۶ در پاریس متولد شد. او در سن ۱۳ سالگی علاقه فراوانی به ریاضیات پیدا کرد. این علاقه و شور نوجوانی او را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان کرد. وی در طول زندگی چندین ساله‌اش تحقیقات فراوانی را در علم هندسه و تئوری اعداد انجام داد. البته زمان زیادی به طول انجامید که وی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان مطرح شود. 

ژرمن علاقه فراوانی به تعلیمات و آموزه‌های ژوزف لویی لاگرانژ داشت به ‌طوری که مقالاتش را با نام یکی از شاگردان لاگرانژ ارائه می‌داد. بعدها این مقالات به شدت مورد تحسین لاگرانژ قرار گرفت. 
سوفی به دلیل زن بودنش از ثبت ‌نام در دانشگاه معروف اکول پلی‌تکنیک فرانسه منع شد. اما در نهایت وارد آکادمی علوم فرانسه شد و توانست به‌ خاطر نظریه ریاضی کشسانی جایزه‌ای را در آنجا از آن خود کند.
کارل گوس تحت تاثیر کار سوفی قرار گرفته بود به ‌طوری که موجب شد تا به دانشگاه کوتینگن پیشنهاد دهد که کرسی استادی افتخاری دانشکده را به ژرمن تقدیم کنند. اما سوفی در همان سال‌ها به سرطان مبتلا شد و قبل از اخذ دکتری در سال ۱۸۳۱ در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

پردیس ثابتی

پردیس ثابتی در سال ۱۳۵۳ در تهران زاده شده است. او از دو سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. 
وی دوره لیسانس را در «مؤسسه تکنولوژی ماساچوست»، ام.آی.تی، سپری کرد و پس از آن تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد ادامه داد. پردیس ثابتی تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد آمریکا نیز با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به پایان رساند : او سومین زن در طول تاریخ این دانشگاه بود که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل فارغ‌التحصیل شد.

پس از آن بود که دانشگاه هاروارد از او دعوت به همکاری کرد و اکنون پردیس ثابتی، با عنوان استادیار هاروارد، یکی از استادان جوان ایرانی‌تبار در این دانشگاه به شمار می‌رود و سرپرستی یک پژوهش مهم پزشکی، در باره تکامل انسانی، را در مرکز سامانه‌های زیست‌های تکاملی بر عهده دارد.

  ثابتی به ‌دنبال درک روشنی از چگونگی تکامل ژنوم انسانی است و تیم همراهش در جریان مطالعاتی که نتایج آنها در شماره اخیر نشریه نیچر منتشر شده ‌است به طور مثال تغییراتی را در دی ان آ مردم آفریقای غربی شناسایی کرده‌است که به نظر می‌رسد با ابتلا به تب Lassa در ارتباط است. این محقق ایرانی-آمریکایی همچنین تغییراتی را در دو ژن جمعیت آسیایی‌ها شناسایی کرده‌است که در شکل گیری غدد ریز مویی و غدد تولید کننده عرق بدن نقش دارد...  

ادامه مطلب ...

امارات متحده عربی

امارات متحده عربینام کشوری عربی است در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. براساس اطلاعات موجود در ۵۱ - ۵ ,۲۶ طول شرقی، و در ۲۲ - ۵ ,۲۶ درجه عرض شمالی از نصف‌النهار مبدأ واقع شده‌است. مساحت امارات متحده عربی به غیر از مساحت جزیره‌های تابعه در حدود ۷۷۷۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد.

                

     پرچم کشور امارات                       نماد امارات     

محدوده امارات متحده عربی: از شمال و شمال غربی خلیج فارس، از جنوب و جنوب غربی عمان و عربستان سعودی، از سمت غرب به قطر و عربستان سعودی، و از سمت شرق به دریای عمان و عمان محدود می‌شود...

ادامه مطلب ...