مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

خیام نیشابوری

حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور - درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور) که به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری هم نامیده شده‌است، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر بنام ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجةالحق» بوده‌است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین گردیده‌است.

گفته می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان‌نموده‌است.یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶-۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات‌اش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است. ابداع نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم ترین کارهای اوست.شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند.هر چند قول مبنی بر این که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار بعید می‌نماید. چون از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبهٔ معنوی دارد....

ادامه مطلب ...

منجم ایتالیایی زلزله را پیشبینی کرد

رافائل بنداندی (1891-1979) منجم معروف ایتالیایی در سال 1915 وقوع زلزله مهیبی را در رم پیش بینی کرده بود.دیلی میل نوشت: به همین خاطر چهارشنبه مردم رم از هراس زلزله از خانه ها بیرون آمدند و از طریق توئیتر و فیس بوک به یکدیگر اطلاع داده تا در خانه نمانند. اما نکته حیرت آور اینکه زلزله نه در ایتالیا، بلکه در اسپانیا رخ داد. وی گفته بود رم در 11 ماه می 2011 به تلی از خاک مبدل خواهد شد. پیش بینی وی چند صد مایل آن طرف تر رخ داد.حتی پیش بینی هایی که از سوی مقامات علمی برخی مواقع انجام می شود نیز صد در صد درست از آب در نمی آید و حالا در این مورد خصوص مردم فکر می کنند که یک منجم توانسته کاری انجام دهد که به ظاهر عالمان نمی توانند.

وی مانند نوستراداموس صدها پیش بینی کرده که بسیاری نیز درست از آب در نیامده است.پیش بینی های هواشناسی و باران و طوفان در 24 ساعت آینده از جمله پیش بینی هایی است که با دستگاهها و ابزار های تمام رایانه ای صورت می گیرد و با این حال همیشه درست نیست.اما در اسپانیا به فاصله دو ساعت دو زمین لرزه در منطقه لورکا به وقوع پیوست و طبق آخرین اخبار 10 نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. چهارشنبه بعد از ظهر ساعت 5 زلزله 4.5 ریشتری لورکا را لرزاند و دو ساعت بعد (18:47) زلزله دیگری به قدرت 5.2 ریشتر همان منطقه را لرزاند. بسیاری از خانه های قدیمی و نیز کلیسای قدیمی متعلق به قرن 15 تخریب شده است. بیش از 3 هزار نفر از مردم بی خانمان شده و بسیاری از شهر فرار کرده و به خانه بستگان خود در نواحی دیگر رفته اند...

ادامه مطلب ...

فضاپیمای اندور

فضاپیمای اِندِور (به انگلیسی: Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که در حال حاضر در ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده دارد. این فضاپیما به یاد اولین کشتی جیمز کوک، دریانورد و کاشف و ستاره شناس انگلیسی قرن ۱۸ نامگذاری شده‌است. در سفرهای اولیه ی جیمز کوک با اندیور، او برای دیدن گذر زهره از بین زمین و خورشید به جنوب اقیانوس آرام رفت. عبور زهره بین زمین و خورشید این امکان را به ستاره شناسان می دهد که فاصله ی زمین تا خورشید را اندازه بگیرند و از این به عنوان واحدی برای اندازه گیری فضا استفاده کنند. در سال ۱۷۶۹، کوک اولین کسی بود که نقشه ی نیوزلند را به طور کامل کشید و همچنین به هاوایی سفر کرد.

سفر کوک با اندیور نشان داد که بردن دانشمند به یک سفر دریایی نتیجه بخش می باشد. به عنوان مثال همراهی جوزف بنکس و کارل سولاندر باعث شد که تعدادی زیادی از انواع گیاهان و جانوران تاشناخته کشف شوند. در یکی از سفرهای طولانی اندور بود که یکی از دریانوردان از بیماری اسکوربی درگذشت. علت این بیماری کمبود ویتامین سی (اسکوربیک اسید) می‌باشد.او اولین کسی بود که با رژیم غذایی توانست با این بیماری مبارزه کند....
ادامه مطلب ...

لامارک

ژان باپتیست لامارک (به فرانسوی: Jean-Baptiste Lamarck) با نام کامل ژان باتیست پیر آنتوان دو مونه شوالیه دو لا مارک (به فرانسوی: Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet , Chevalier de la Marck) زیست شناس فرانسوی که اولین بار نظریه تکامل را ارائه کرد. وی واضع دیدگاه لامارکیسم است.لامارک برای بیان چگونگی وقوع تکامل دو نظریه استعمال و عدم استعمال اندامها و ارثی‌بودن صفات اکتسابی را عنوان کرد. وی مشاهده کرد که اگر اندامی از بدن یک جاندار استفاده شود، بزرگ و کارآمدتر می‌شود و اگر عضوی بکار نیفتد، کوچک شده و تحلیل می‌رود . بنابراین جاندار در نتیجه ناهماهنگی در استفاده و عدم استفاده اندامهای مختلف بدن در طول عمر فرد، ممکن است تا حدی تغییر یابد و بعضی از صفات را کسب کند. لامارک اینگونه صفات اکتسابی را ارثی و قابل انتقال به اخلاف دانست.

لامارک

این تئوری بسیار موفقیت‌آمیز بود و به اشاعه اندیشه تکامل کمک کرد. اما سرانجام معلوم شد که نظر لامارک، نادرست است. اینکه استفاده و عدم استفاده از اندامها به کسب صفتی می‌انجامد، درست است . ولی اشتباه لامارک در این بود که بر خلاف عقیده او صفات اکتسابی به ارث نمی‌رسند . یکی از تلاشهای آزمایشی مشهور که لامارکسیم را باطل ساخت، به‌وسیله واهیمان، زیست شناس قرن ۱۹ صورت گرفت، که نشان داد از تولید مثل موشهایی که دمشان را بریده‌اند، موشهای دارای دم طبیعی ایجاد می‌شود.

بشقاب پرنده ها در تعقیب Elenin

دانشمندان می گوید : ناوگان عظیم بشقاب پرنده ها در تعقیب دنباله دار Elenin در محدوده دم آن مستقر هستند. 

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط آژانس فضایی چین، مدیر بخش ماموریتهای تحقیقات نجوم سرجیو توسکانو ( Sergio Toscano ) ، اعلام نمود که یک بشقاب پرنده در پشت و نزدیک ستاره دنباله دار Elenin می تواند وجود داشته باشد.Toscano عنوان نمود که بر طبق نظر دانشمندان چینی آنچه پشت سر ستاره دنباله دار کشف شده در دسامبر سال گذشته وجود دارد و انرا خوشه نامگذاری کرده اند (که در واقع منظور خوشه ای کروی است)، ممکن است سفینه بیگانگان باشد . بر اساس این گزارش به نقل از astronomer mission (ماموریت ستاره شناس) ، تجزیه و تحلیل سیگنالهای اسرارآمیز خارج شده از محدوده فضا در دم این دنباله دار دربرگیرنده ساختار یک تشکل نا معلوم ، عجیب و ناشناخته است.  


  بنا به اظهارت Toscano، پیش از اعلام نظر یک دانشمند  آرژانتینی مبنی بر اینکه بنظر میرسد این سفینه از یک تمدن فرازمینی آمده باشد چینیها  گفته بودند که این فضاپیما برای نود روز در همان محل مستقر بوده است.بر طبق شبکه خبری Daily Chronicle ، این پدیده توسط  Rosie Redfiel  ، مدیر جدید برنامه NASA’s Astrobiology ناسا تائید شده بود.   Toscano می گوید اما هنگامی که ناسا شروع به محاسبات و پیش بینی مدار ستاره دنباله دارنمود، متوجه شدند که چیزی اشتباه بوده و اولین اقدامی که آنها انجام دادند حذف  وب سایتی بود که اطلاعاتی را در مورد این موضوع عنوان کرده بود. 

بشقاب پرنده ،ساخته زمینیان یا فرازمینیان؟

مهمترین مطالب مربوط به ” اشیای پرنده ناشناس ” را به صورت زیر میتوان خلاصه کرد:
1- از گذشته های دور تا جنگ جهانی دوم ، گزارشات اندکی در مورد رویت اشیاء نورانی ناشناخته ، بخصوص در آسمان ، وجود دارد.
2- در سال 1942 ، در جریان جنگ جهانی دوم، خلبانان انگلیسی که از بمباران شهر “اسن” در آلمان بازمی گشتند، با بالون های شفاف نارنجی رنگ و با سرعت زیاد، در آسمان مواجه شدند . این بالون ها ، پس از آن نیز بارها مشاهده شدند و از جانب آمریکا و انگلیسی ها Foo Fighter لقب گرفتند.

3- در اکتبر 43، هنگام بمباران شهر ” شواینفورت ” در آلمان ، خلبانان آمریکایی و انگلیسی به دیسک های پرنده ای برخورد می کنند که گلوله به آن ها اثر نمی کند. اصطلاح ” UFO)” Unidentified Flying Objects ) ، یا” اشیای پرنده ناشناخته”، اولین بار در سال 44 از جانب متفقین ، برای نامیدن این دیسک ها بکار می رود.
4- 14 ژوئن 47 ، یک شیء پرنده ناشناس ، در شهر ” روزول” واقع در ایالت نیومکزیکو آمریکا سقوط کرد و از آن پس این شهر بصورت قبله گاه معتقدین به” حضورغریبه ها روی زمین” درآمد. این جنجالی ترین و مهمترین حادثه در تاریخ مشاهده بشقاب پرنده ( یکی ازاشکال یوفو) می باشد.
5- 19 سپتامبر 76، سرهنگ پرویز جعفری، خلبان ارتش ایران، در آسمان تهران ، با شیء پرنده ناشناس برخورد می کند. او هنوز یکی از معتبر ترین شاهدان رویت این اجسام است ودر کنفرانس ها و مجامع بررسی “بشقاب پرنده” در سراسر دنیا، مشاهدات خود را بیان داشته است...

ادامه مطلب ...