مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

همجوشی هسته ای

همجوشی (گداخت) هسته‌ای یا فیوژن فرآیندی عکس عمل شکافت هسته‌ای است. در فرآیند همجوشی هسته‌ای هسته‌های سبک مانند هیدروژن، دوتریوم و تریتیوم با یکدیگر همجوشی داده شده و هسته‌های سنگین‌تر و مقداری انرژی تولید می‌شود.

برای اینکه همجوشی امکان پذیر باشد هستههایی که در واکنش وارد می‌شوند باید دارای انرژی جنبشی کافی باشند تا بر میدان الکترواستاتیکی پیرامونشان فائق آیند. بنابر این دماهای وابسته به واکنش‌های همجوشی فوق العاده بالاست.

چگونگی همجوشی دوتریوم و تریتیوم

در سال ۱۹۵۲ اولین انفجار آزمایشی گرماهسته‌ای باعث آزاد شدن مقدار زیادی انرژی کنترل‌نشده شد. این آزمایش نشان داد که اگر دمای یک گاز متشکل از ذرات باردار - پلاسما - با چگالی بالا تا حد ۵۰ میلیون درجه کلوین افزایش یابد، باعث ایجاد واکنش همجوشی هسته‌ای در گاز یونیده می‌شود. پس از انفجار موفقیت آمیز بمب هیدروژنی جستجو برای آزاد کردن کنترل شده انرژی همجوشی شروع شد.


مزیت‌ها
مزیت همجوشی هسته‌ای نسبت به شکافت هسته‌ای مقایسه می‌شود:

   1. منابع سوخت آن بسیار فراوان است. به عنوان مثال دوتریوم حدود ۱۵۳ ۰/۰ درصد اتمی ازهیدروژنهای آب اقیانوسها را تشکیل می‌دهد. تریتیوم نیز در فرآیند جذب نوترون توسط لیتیوم قابل تولید است.
   2. به ازاء هر نوکلئون از ماده سوخت، انرژی تولیدی نسبت به روش شکافت بیشتر است.
   3. معضل پسماندهای هسته‌ای را ندارد.
   4. اینکه در هنگام وقوع حوادث احتمالی، راکتور همجوشی از کنترل خارج نمی‌شود.

به عنوان مثالی از انرژی تولیدی در یک راکتور همجوشی می‌توان گفت اگر یک گالن از آب دریا را که دارای مقدارکافی دوترون است در واکنش همجوشی استفاده کنیم معادل ۳۰۰ گالن گازوئیل انرژی بدون آلودگی تولید می‌کند.

رویداد تونگوسکا 1908.م

رویداد یا انفجار تونگوسکا، در ساعت ۷:۱۴ صبح روز سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۲۸۷ انفجار مهیبی در نزدیکی رودخانه تونگوسکا واقع در پودکامنایا که در حال حاضر به عنوان سرزمین کراسنویارسک روسیه شناخته می‌شود به وقوع پیوست. هر چند امروزه نیز دلیل این انفجار موضوع بحث است ولی عموما علت آن را مربوط به انفجار یک قطعه سنگ آسمانی بزرگ یا ستاره دنباله‌دار، در ارتفاع ۱۰–۵ کیلومتری از سطح زمین می‌دانند.

مکان تقریبی وقوع انفجار تونگوسکا واقع در سیبری
مطالعات مختلفی جهت تخمین اندازه این جسم صورت گرفته و با توافق کلی پهنای آن را چند ده متر برآورد کرده‌اند. با وجودی که این شهاب یا ستاره دنباله دار در هوا منفجر شد و به طور مستقیم به سطح زمین برخورد نکرد ولی این رویداد هنوز هم به عنوان یک ضربه تماسی قلمداد می‌گردد.

برآوردهای انجام گرفته از محدوده انرژی حاصل از انفجار از ۵ مگا تن تا بیش از ۳۰ مگا تن ماده انفجاری تی‌ان‌تی، و به احتمال زیاد ۱۵–۱۰ مگاتن می‌باشد. این مقدار تقریبا به اندازه قدرت انفجار هسته‌ای-حرارتی موسوم به قلعه براوو است که توسط ایالات متحده آمریکا در اواخر ماه فوریه سال ۱۹۵۴ آزمایش گردید؛ در حدود ۱۰۰۰ بار قدرتمندتر از انفجار اتمی هیروشیما و در حدود یک سوم قدرت انفجار بمب تزار است که بزرگترین سلاح هسته‌ای آزمایش شده توسط بشر است.


بیش از ۸۰ میلیون درخت در این انفجار ریشه کن شدند

در این انفجار بیش از ۸۰ میلیون درخت در مساحتی بالغ بر ۲۱۵۰ کیلومترمربع ریشه‌کن شدند و شوک ناشی از انفجار برابر ۵ در مقیاس ریشتر تخمین زده شده‌است. شدت چنین انفجاری قادر به تخریب کلانشهر بزرگی می‌باشد و احتمال چنین برخوردی به لزوم بحث در مورد راهکارهای انحراف سیارک‌ها تاکید می‌نماید.

برادران رایت

برادران رایت، ارویل رایت (به انگلیسی: Orville)‏ متولد ۱۹ اوت ۱۸۷۱ (میلادی) در گذشته در ۳۰ می ۱۹۱۲ (میلادی) و ویلبر رایت (به انگلیسی: Wilbur)‏ متولد ۱۶ آوریل ۱۸۶۷ (میلادی) در گذشته در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ (میلادی) دو برادر آمریکایی اهل اوهایو بودند که به خاطر اختراع اولین هواپیمای قابل کنترل توانمد و سنگین تر از هوا در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ (میلادی) مشهور شدند.

آنها سالها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه قبل از نخستین پروازشان کار می‌کردند. آنها همچنین بخاطر ابداع اولین روش منطقی برای هدایت هواپیما اشتهار دارند.

زندگینامه
ارویل در ۱۸۷۱ بدنیا آمد و ۴ سال از برادرش ویلبر بزرگتر بود.آنها فرزند سوم و ششم خانواده‌ای با هفت فرزند بودند.انها ابتدا به دوچرخه فروشی و دوچرخه سازی روی آوردند.پس از پس اینکه خبری در روزنامه مبتنی بر مرگ یک گلایدر سوار خواندند ترغیب گشتند تا اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند.در ۱۸۹۹ (میلادی) گلایدر مدل و در تابستان ۱۹۰۱ (میلادی) اولین گلایدر واقعی آنها برای آزمایش آماده شد.آنها کیتی هاوک را برای این موضوع انتخاب کردند.اما پرواز آن چندان موفقیت آمیز نبود.گلایدر بعدی آنها قناری نام گرفت.سپس مطالعات بیشتر روی این موضوع انجام دادند و دریافتند که از مشکلات محاسباتی رنج می‌برند.سر انجام آنها توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ اولین هواپیمای خود را ۴ بار به پرواز در آورند.

مولوی

جلال‌الدین محمد بلخی که در ایران به مولوی نامور است و در جهان غرب او را با نام رومی می شناسند(‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخ یا وخش - ۵ جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است. نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است.

جلال‌الدین محمد بلخی در ۶ ربیع‌الاول (برابر با ۱۵ مهرماه) سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان‌العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقهٔ او به احمد غزالی می‌پیوست. وی در عرفان و سلوک سابقه‌ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می‌دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچم‌داران کلام و جدال با او مخالفت کردند. از جمله فخرالدین رازی که استاد سلطان محمد خوارزمشاه بود و بیش از دیگران شاه را بر ضد او برانگیخت. سلطان‌العلما احتمالاً در سال ۶۱۰ هجری قمری، هم‌زمان با هجوم چنگیزخان از بلخ کوچید و سوگند یاد کرد که تا محمد خوارزمشاه بر تخت نشسته، به شهر خویش بازنگردد. روایت شده‌است که در مسیر سفر با فریدالدین عطار نیشابوری نیز ملاقات داشت و عطار، مولانا را ستود و کتاب اسرارنامه را به او هدیه داد. وی به قصد حج، به بغداد و سپس مکه و پس از انجام مناسک حج به شام رفت و تا اواخر عمر آن‌جا بود و علاءالدین کیقباد پیکی فرستاد و او را به قونیه دعوت کرد. مولانا در نوزده سالگی با گوهر خاتون ازدواج کرد. سلطان‌العلما در حدود سال ۶۲۸ هجری قمری جان سپرد و در همان قونیه به خاک سپرده شد. در آن هنگام مولانا جلال‌الدین ۲۴ سال داشت که مریدان از او خواستند که جای پدرش را پر کند...

ادامه مطلب ...

اولین سنجش مستقیم بادهای شدید در تلاطم فضایی

محققان دانشگاه آیووا توانسته‌اند برای اولین بار بطور مستقیم آشفتگی‌های فضایی را اندازه‌گیری کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشفتگی تنها به محیط‌های زمینی منحصر نبوده و همچنین بطور فراگیری در سراسر منظومه شمسی و ورای آن وجود دارد که حرکات آشفته را در گاز یونیزه شده یا پلاسما که جهان را پر کرده، هدایت می‌کند.

باورها بر این است که این آشفتگی یک نقش مهم را در گرم کردن جو خورشیدی یا تاج خورشیدی تا دماهای یک میلیون درجه سلسیوس ایفا می‌کند که هزاران بار شدیدتر از دمای سطح خورشید است.

به گفته محققان، این آشفتگی همچنین در تنظیم شکل‌گیری ستارگان در سراسر جهان، تعیین میزان تابش منتشر شده از ابرسیاه‌چاله مستقر در مرکز کهکشان و همچنین تعدیل تاثیرات آب‌وهوای فضا بر زمین نقش دارد.

یکی از منابع شناخته شده بادهای تند فضایی، انتشارات شدید ذرات باردار از خورشید موسوم به گدازه‌های تاجی است. این بادهای خورشیدی می‌توانند تاثیرات نامطلوبی را بر ماهوراه‌های ارتباطی، سفرهای هوایی و شبکه جهانی برق بگذارند.

از جنبه مثبت جریان، توفانهای خورشیدی همچنین می‌توانند به نمایشهای زیبای آسمانی موسوم به شفق قطبی در نزدیکی قطبهای شمال و جنوب زمین منجر شوند.

اما این آشفتگی‌ها بر خلاف زمین با امواج آلفوین کنترل می‌شوند که در اختلالات پلاسما و میدان مغناطیسی سفر می‌کنند. تعاملات غیر خطی بین این امواج که در بالا و پایین میدان مغناطیسی سفر می‌کنند یکی از اجزای اصلی آشفتگی پلاسما بوده و نظریه‌های مدرن آشقتگی فیزیک نجومی بر اساس این مفهوم زمینه‌ای هستند.

این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

چهره زمین از فضا در 2012/12/12

قرار گرفتن سه عدد 12 در کنار هم بهانه‌ای شد تا ناسا تصویری زیبا را در ساعت 12 روز چهارشنبه 2012/12/12 میلادی (22 آذر) از زمین تهیه کند .

چهره زمین از فضا در 2012/12/12

این تصویر توسط ماهواره GOES-15‌ سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) تهیه شده است.

واضح ترین سیستم قابل مشاهده در این تصویر زیبا از زمین، پدیده ای است که بزودی به توفان گرمسیری Evan‌ بر فراز اقیانوس آرام تبدیل خواهد شد؛ حالت چرخش مانند توده های ابر در بخش پایین سمت چپ دیسک زمین قابل مشاهده است.

سایت اسپیس که این تصویر را منتشر کرده اعلام کرد: انتشار تصویری مشابه، با قرار گرفتن سه عدد 2112/12/12 در صد سال آینده امکانپذیر خواهد شد.