مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

فضاپیمای اندور

فضاپیمای اِندِور (به انگلیسی: Space Shuttle Endeavour) نام یکی از ۳ فضاپیمای باقی‌مانده در ناوگان شاتل در سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا (ناسا) است که در حال حاضر در ماموریت‌های ارسال فضانوردان و قطعات فنی به ایستگاه بین‌المللی فضایی را به عهده دارد. این فضاپیما به یاد اولین کشتی جیمز کوک، دریانورد و کاشف و ستاره شناس انگلیسی قرن ۱۸ نامگذاری شده‌است. در سفرهای اولیه ی جیمز کوک با اندیور، او برای دیدن گذر زهره از بین زمین و خورشید به جنوب اقیانوس آرام رفت. عبور زهره بین زمین و خورشید این امکان را به ستاره شناسان می دهد که فاصله ی زمین تا خورشید را اندازه بگیرند و از این به عنوان واحدی برای اندازه گیری فضا استفاده کنند. در سال ۱۷۶۹، کوک اولین کسی بود که نقشه ی نیوزلند را به طور کامل کشید و همچنین به هاوایی سفر کرد.

سفر کوک با اندیور نشان داد که بردن دانشمند به یک سفر دریایی نتیجه بخش می باشد. به عنوان مثال همراهی جوزف بنکس و کارل سولاندر باعث شد که تعدادی زیادی از انواع گیاهان و جانوران تاشناخته کشف شوند. در یکی از سفرهای طولانی اندور بود که یکی از دریانوردان از بیماری اسکوربی درگذشت. علت این بیماری کمبود ویتامین سی (اسکوربیک اسید) می‌باشد.او اولین کسی بود که با رژیم غذایی توانست با این بیماری مبارزه کند....

تاریخچه

یک سال پس از فاجعه انهدام فضاپیمای چلنجر در سال ۱۹۸۶، کار ساخت فضاپیمایی برای جایگزینی چلنجر آغاز شد. برای اولین بار بود که برای نامگذاری یک وسیله ی فضایی در بین دبستان ها و دبیرستان های آمریکا مسابقه گذاشتند و در نهایت نام اندور را در سال ۱۹۸۹ جرج بوش پدر اعلام کرد. ساخت این فضاپیما در سال ۱۹۹۱ به پایان رسید و سپس در همان سال، تحویل ایستگاه فصایی کندی در فلوریدا شد. نخستین پروازش در سال ۱۹۹۲ انجام شد که طی آن اندیور ماهواره‌ای قدیمی و ازکارافتاده به نام INTETLSAT VI را از مدار زمین جمع‌آوری کرد و به زمین بازگرداند. ماموریت کنونی فضاپیمای اِندیوِر، کمک به عملیات تکمیل ایستگاه بین‌المللی فضایی است.

مشخصات فضاپیمای اندور
اندیور از نظر تجهیزات و وسایل مدرن ترین شاتل ناسا می‌باشد. البته در دوره بررسی دوباره ی شاتل این امکانات به دو فضاپیمای دیگر اضافه شد. کامپیوترهای قوی تر و همچنین سیستم پیشرانه ی آن در نوع خود منحصر به فرد هستند. بازوی رباتیک که مجهز به یک دوربین پیشرفته و لیزر است، شاتل را برای پیدا کردن هرگونه صدمه‌ای بر بال‌ها و دماغه شاتل بازرسی می‌کند. فضاپیمای اندیور پس از بازسازی‌های مفصل، اکنون مجهز به ابزاری است که می‌تواند به شبکه برق ایستگاه بین‌المللی فضایی متصل شده و امکان تمدید ماموریت خود از ۱۱ روز به ۲۸ روز را بیابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد