مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

میدان مغناطیسی زمین

                                 


درباره چگونگی ایجاد و منشأ خاصیت مغناطیسی زمین ٬ نظریات مختلفی ارائه شده است که آخرین آن ها این خاصیت را در ساختمان زمین جستجو و معرفی می کند.

 زمین از چهار لایه متفاوت تشکیل شده است. بسیاری از زمین شناسان معتقدند که زمین در مرکز خود از مواد سنگین تر و با چگالی بیشتر تشکیل شده است و مواد سبک تر به سمت بالا حرکت می کنند. زیرا پوسته زمین غالباً از مواد سبک تر(سنگ های بازالت و گرانیت) ساخته شده در حالی که هسته آن شامل فلزات سنگین (نیکل و آهن) است. چهار لایه ساختمان کره زمین عبارتند از: پوسته ٬جبه(گوشته) ٬ هسته خارجی ٬ هسته درونی.  

                         

 

محققان منشأ میدان مغناطیسی زمین را هسته ی خارجی می دانند.

 

هسته ی درونی

 هسته درونی زمین گلوله سخت و یکپارچه ای از آهن است. هسته داخلی آن قدر فشار و حرارت بالایی دارد که فلزات به یکدیگر فشرده شده و مانند مایع قادربه حرکت نیستند. اما نیروهای وارد شده به آن ها باعث می شود که در جای خود همانند یک جامد بلرزند. هسته داخلی، ۴۰۰۰ مایل پایین تر از پوسته است و حدود ۸۰۰ مایل ضخامت دارد. درجه حرارت در آن بیش از ۹۰۰۰درجه فارنهایت است و فشار ۴۵ میلیون پوند براینچ مربع است. این مقدار فشار، سه میلیون برابر فشار هوا بر سطح بدن شما در کنار دریاست.

 

هسته خارجی

 هسته خارجی زمین، شبیه توپی است از مواد بسیار داغ (۹۰۰۰ -۴۰۰۰ درجه فارنهایت). هسته خارجی آن قدر داغ است که فلزات در آن همگی به صورت مایع هستند. هسته خارجی، ۱۸۰۰ مایل پایین تر از پوسته قرار دارد و حدود ۱۴۰۰مایل ضخامت دارد. هسته خارجی مایع و از آلیاژ نیکل و آهن مذاب تشکیل شده است که با حرکت وضعی زمین به دور هسته درونی می چرخد. 

 

هسته درونی دمای بالایی دارد، در آن واکنش های شیمیایی رخ می دهد و تبدیل به یک مولد جریان الکتریکی می شود و مانند یک باتری کار می کند. مواد مذاب هسته خارجی در حال چرخش اند، می توان آن را شبیه یک سیملوله در نظر گرفت.

 

با این وجود درون زمین باتری و القاگر داریم، طبق قانون لنز در اطراف سیملوله فرضی داخل زمین، میدان مغناطیسی شبیه میدان سیملوله ایجاد می شود و چون هسته خارجی مانند القاگر است، پدیده خودالقایی نیز رخ می دهد. به این ترتیب که هرگاه جریان الکتریکی در هسته درونی بر اثر واکنش های شیمیایی کاهش یابد، جهت خطوط میدان به گونه ای  تغییر می کند که نیروی محرکه ای هم جهت با نیروی مولد ایجاد می شود و سبب تقویت شدت میدان مغناطیسی در زمین می گردد و برعکس. 

 

بادهای خورشیدی

علاوه بر پدیده های داخلی٬ پدیده ی خارجی به نام بادهای خورشیدی نیز بر رفتار میدان مغناطیسی زمین مٶثر است.

باد خورشیدی حاصل انفجارهای واقع در تاج خورشید است که دمای بسیار زیاد سبب اعمال فشار و جریان شدید ذرات منفجره خواهد شد که با سرعتی معادل 500 کیلومتر بر ثانیه و پس از 5 روز به زمین می رسند. این ذرات شامل الکترون ٬پروتون٬ آلفا و بعضی یون های دیگر هستند.گاه شدت این بادهای خورشیدی به حدی است که می توانند بر سیستمهای الکتریکی و فرکانس های رادیویی در زمین تأ ثیر بگذارند و آن ها را از کار بیندازند.

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا 1391/10/05 ساعت 14:49 http://anti-mason.rozblog.com

با سلام و خسته نباشید خدمت مدیر سایت سایت بسیار جالب و پرمحتوایی دارین امیدوارم که در مدیریت این سایت موفق باشید با تبادل لینک موافقین اگر موافقین وب مرا با عنوان آنتی ماسون لینک کرده سپس به من اطلاع دهید تا سایت شما را با چه عنوانی لینک کنم با تشکر از سایت خوبتان خدانگهدار http://anti-mason.rozblog.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی داری دوس دارم با شما تبادل لینک داشته باشم اگه این افتخار رو میدی منو با اسم"فروشگاه جزوه و مقاله" با لینک"http://ebooklet.vcp.ir" لینک کن بعد به من خبر بده منم شمارو لینک کنم با تشکر راستی دوسداری از وبلاگت درامد کسب کنی؟؟؟اگه دوسداری دوتا راه بهت پیشنهاد میکنم که میتونی با تلاش خود درماه حدود500هزار تومن درامد داشته باشی.اگه دوست داشتی بیا وبم و تو قسمت تماس با ما اعلام امادگی کن با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد