مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

دانستنی...

قلعه باستیل

قلعه باستیل:(در فرانسوی : Bastille Saint-Antoine) زندانی بود در پاریس که در فرانسه تحت عنوان باستیل سن آنتوان نامیده می‌شود. معروفیت این قلعه به فتح آن در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ بدست انقلابیون فرانسه برمی‌گردد. در این تاریخ این قلعه مورد هجوم مخالفان لویی شانزدهم قرار گرفت. این اتفاق را آغاز انقلاب فرانسه می‌نامند. در سال بعد از فتح این قلعه جشنی به این مناسبت برگزار شد که هم‌اکنون این روز را در فرانسه به عنوان روز ملی جشن می‌گیرند و جزو تعطیلات رسمی این کشور نیز محسوب می‌شود. لغت باستیل در فرانسه به معنی قلعه است.

File:Prise de la Bastille.jpg


زبان ویلامووی

ویلامووی نام زبانی از شاخه زبان‌های ژرمنی غربی است. این زبان در شهرک ویلاموویتس واقع در نزدیکی شهر بیلسکو بیاوا (در مرز میان سیلیزیا و لهستان کوچک) صحبت می‌شود. ویلامووی در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال لهستان توسط آلمان‌ها، ترویج شد اما پس از جنگ هرگونه استفاده از آن توسط حکومت حزب کارگران متحد لهستان منع شد. اگرچه این منبع پس از سال ۱۹۵۶ برداشته شد، از آن پس زبان لهستانی عملاً جای زبان ویلامووی را گرفت. در حال حاضر گویشوران بومی این زبان تنها حدود ۷۰ نفر می‌باشند که اکثر آنها افراد سالخورده‌اند و از این رو میلامووی زبانی درخطر است.


یادبود ماسونی جرج واشنگتن

یادبود ماسونی جرج واشنگتن (به انگلیسی: George Washington Masonic National Memorial)‏ یک بنای یادبود ماسونی برای جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور آمریکا است که در الکساندریا ایالت ویرجینیا واقع شده است. ارتفاع این بنا ۱۰۱ متر است.

File:Front View of George Washington Masonic National Memorial.jpg

نظرات 2 + ارسال نظر

با سلام و عرض ادب:
وبلاگ شما هر روز بهتر و بهتر میشه و مطالبش غنی تر ولی یه ایراد داره اونم اینکه تم وبلاگتون با مطالب و موضوعات نمیخوره البته من در حدی نیستم که انتقاد کنم.
با تشکر از وبلاگ عالی تون (مهدی قاسمی)

من یه تغیر اساسی توی وبم ایجاد کردم
خوشحال می شم بیاید و حمایتم کنید
:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد