مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

اولین سنجش مستقیم بادهای شدید در تلاطم فضایی

محققان دانشگاه آیووا توانسته‌اند برای اولین بار بطور مستقیم آشفتگی‌های فضایی را اندازه‌گیری کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آشفتگی تنها به محیط‌های زمینی منحصر نبوده و همچنین بطور فراگیری در سراسر منظومه شمسی و ورای آن وجود دارد که حرکات آشفته را در گاز یونیزه شده یا پلاسما که جهان را پر کرده، هدایت می‌کند.

باورها بر این است که این آشفتگی یک نقش مهم را در گرم کردن جو خورشیدی یا تاج خورشیدی تا دماهای یک میلیون درجه سلسیوس ایفا می‌کند که هزاران بار شدیدتر از دمای سطح خورشید است.

به گفته محققان، این آشفتگی همچنین در تنظیم شکل‌گیری ستارگان در سراسر جهان، تعیین میزان تابش منتشر شده از ابرسیاه‌چاله مستقر در مرکز کهکشان و همچنین تعدیل تاثیرات آب‌وهوای فضا بر زمین نقش دارد.

یکی از منابع شناخته شده بادهای تند فضایی، انتشارات شدید ذرات باردار از خورشید موسوم به گدازه‌های تاجی است. این بادهای خورشیدی می‌توانند تاثیرات نامطلوبی را بر ماهوراه‌های ارتباطی، سفرهای هوایی و شبکه جهانی برق بگذارند.

از جنبه مثبت جریان، توفانهای خورشیدی همچنین می‌توانند به نمایشهای زیبای آسمانی موسوم به شفق قطبی در نزدیکی قطبهای شمال و جنوب زمین منجر شوند.

اما این آشفتگی‌ها بر خلاف زمین با امواج آلفوین کنترل می‌شوند که در اختلالات پلاسما و میدان مغناطیسی سفر می‌کنند. تعاملات غیر خطی بین این امواج که در بالا و پایین میدان مغناطیسی سفر می‌کنند یکی از اجزای اصلی آشفتگی پلاسما بوده و نظریه‌های مدرن آشقتگی فیزیک نجومی بر اساس این مفهوم زمینه‌ای هستند.

این پژوهش در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد