مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

تصاویر ماهواره ای ناسا از آتشفشان روسیه


یک ماهواره ناسا توانسته در منظره‌ای جالب، تصاویری از آتشفشان «تولباچیک» روسیه را به ثبت برساند که در آنها جریان گدازه‌ها در نور مرئی و مادون قرمز به نمایش درآمده است .

تصاویر ماهواره‌ای ناسا از آتشفشان روسیه

تصویر نور مرئی از دوربین پیشرفته زمینی ماهواره «رصد زمین 1» ، توده‌هایی از بخار و خاکستر را با جریان گدازه تیره‌رنگ در اطراف این آتشفشان به نمایش درآورده است.

در مقابل، تصویر مادون قرمز و مرئی، یک رود قرمز را به نمایش گذاشته که از میان زمینه سبز و زرد در جریان است.

این نسخه از منظره، بدلیل استفاده از رنگ‌های کاذب برای ارائه طول موج‌های متفاوت در بخش طیفی مادون قرمز از این شکل عجیب برخوردار است.

رنگ قرمز خونی نشانگر دمای سطحی بسیار بالای گدازه بوده در حالیکه رنگهای سبز نشان‌دهنده دمای خنک‌تر اطراف در شبه‌جزیره کامچاتکا است.

ماهواره «ترا»ی ناسا نیز یک تصویر مشابه مادون قرمز و مرئی از این آتشفشان ارائه کرده که در آن تصویری از این آتشفشان در 19 ژوئیه با داده‌های جدید مادون قرمز در سوم دسامبر از جریان گدازه ترکیب شده است.

این فوران نشانگر بیدار شدن تولباچیک پس از 36 سال است. جریانات گدازه تا کنون باعث تخریب دو کمپ تحقیقاتی و تعطیلی اجباری مدارس روستاهای اطراف شده است.

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که این آتشفشان ممکن است یک فوران با قدرت مشابه آتشفشان ایافیاتلایوکوتل در ایسلند داشته باشد که در سال 2010 برای چند هفته باعث اختلال در برنامه پروازهای میان قاره‌ای شده بود.

در روزهای گذشته مقامات روسیه حالت هشدار این آتشفشان را از قرمز به نارنجی تخفیف داده‌اند. با این حال دیدن صحنه‌های فعالیت تولباچیک برای بسیاری از علاقه‌مندان جالب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد