مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی
مطالب علمی و تاریخی

مطالب علمی و تاریخی

بروزترین سایت علمی و تاریخی

باهاما

باهاما (به انگلیسی: The Bahamas) کشوری است انگلیسی‌زبان و شامل بیش از سه هزار جزیره بزرگ و کوچک در اقیانوس اطلس که در شرق فلوریدا آمریکا و در شمال کوبا قرار دارد. جمعیت باهاما ۳۵۰ هزار نفر و پایتخت آن ناسائو است.
این کشور با کشورهای ایالات متحده آمریکا، کوبا و هائیتی دارای مرز مشترک دریایی می‌باشد. از نظر درآمد سرانه باهاما یکی از ثروتمندترین کشورهای قاره آمریکا است و در این رتبه پس از ایالات متحده و کانادا قرار دارد.

                      

پرچم کشور باهاما                             نماد باهاما

۸۵ درصد از مردم آن از تبار آفریقایی و ۱۲ درصد اروپایی‌تبارند. سه درصد نیز زردپوست آسیایی‌اند. مردم بومی و اصلی باهاما لوکایایی‌ها بودند که شاخه‌ای از سرخ‌پوستان تائینوی آراواکی‌زبان به‌شمار می‌آمدند. باهاما نخستین خشکی در جهان جدید بود که کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ در آن لنگر انداخت.
با آنکه اسپانیایی‌ها هیچگاه باهاما را مستعمره خود نساختند اما وارد جزیره شده و تمامی مردم بومی آن یعنی لوکایایی‌ها را برای بردگی به هیسپانیولا بردند. جزایر باهاما از ۱۵۱۳ تا ۱۶۴۸ میلادی تقریبا خالی از سکنه ماند تا اینکه در آن تاریخ استعمارگران انگلیسی از برمودا به جزیره الیوترا آمده و در آن ساکن شدند.

در سال ۱۷۱۸ انگلیسی‌ها دزدان دریایی در آب‌های باهاما را سرکوب کردند و این جزایر در آن سال جزئی از اراضی خالصه بریتانیا شد. پس از جنگ استقلال آمریکا از بریتانیا، هزاران تن از وفادارماندگان آمریکایی به حکومت بریتانیا و بردگان آفریقایی به باهاما آمدند و اقتصاد مبنی بر کشتزارها را در این جزایر پایه‌ریزی کردند. برده‌داری در سال ۱۸۰۷ در امپراتوری بریتانیا ملغی شد و بسیاری از بردگان آفریقایی که از کشتی‌های نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا رهایی یافته بودند در خلال سده نوزدهم به باهاما آمده و در این جزایر نشیمن گزیدند...

تاریخ
باهاما در قبل مستعمره بریتانیای کبیر بوده، در سال ۱۹۷۳ به استقلال رسیده و از آن پس به مانند کانادا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، باهاما عضوی از کشورهای اتحادیه کشورهای همسود (مشترک‌المنافع) بریتانیا است و ملکه بریتانیای کبیر، رئیس دولت باهاما نیز به‌شمار می‌آید.


شناسه‌ها
    نام رسمی: همسود باهاما
    پایتخت: ناسائو
    تاریخ استقلال: ۱۹۷۳ از بریتانیای کبیر
    مساحت: ۱۳۹۳۹ کیلومتر مربع
    جمعیت: ۳۳۱۰۰۰ نفر (۲۰۰۷)
    دین: باپتیست: ۳۲ درصد، پروتستان: ۴۰ درصد، کاتولیک ۱۹ درصد
    واحد پول: دلار باهاما، یک دلار باهاما =۱۰۰ سنت
    شهرهای مهم: فری پورت، مارش هاربر، بیلی تاون، وست اند، کوپرتاون


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد